Iringa-kursuscenter skal være joint venture-projekt

Den danske Skole i Iringa
Den danske Skole har i tidens løb været hjem for mange kostskoleelever. Nu bliver den ombygget til et kursuscenter. Foto: LM

Med et joint venture mellem LM og den lutherske kirke i Tanzania er håbet at lave en uddannelsescenter i det centrale Tanzania til kirkens præster og evangelister.

Et fælles samarbejde om et fælles center spirer på grunden, der før husede LM’s Den danske Skole i Iringa.

10. oktober mødtes repræsentanter fra Iringa stift og LM i Iringa for at drøfte etableringen af et joint venture med fælles bestyrelse og et nyt navn til centeret.

Håbet er et fælles konferencecenter med videreuddannelsesmuligheder for alle præster fra hele Tanzanias lutherske kirke.

Ægteskabskurser for præster, der skal undervise andre

Grunden, der engang husede LM’s skole for missionærbørn har været udlejet til anden side i en årrække.

Håbet er dog, at grunden og bygningerne kan bruges til ægteskabskurser til præster.

Det er en oplagt målgruppe, fordi det er et krav i den lutherske kirke i landet, at man får undervisning i ægteskab, før man bliver gift.

Kurserne kan således både hjælpe det konkrete præstepar, men også være en inspiration til præsternes egen undervisning.

Stor enighed om at det skal være et fælles projekt

LM og Iringa stift har allerede påbegyndt kurserne sammen.

Men det er håbet, at kurserne og de renoverede og ombyggede bygninger på grunden skal være et fælles projekt for hele den lutherske kirke og LM.

Det var omdrejningspunktet for mødet, hvor der var stor enighed om nødvendigheden af et fælles projekt.

Et nyt navn til “Danish”-centeret

Mødet mundede ud i et ønske om at nedsætte en fælles bestyrelse, finde en tanzanisk leder af centeret, bruge undervisere fra både Tanzania og Danmark og finansiere projektet i fællesskab.

Der var også et ønske om at finde et nyt, fælles navn til centeret, der af de lokale blot kaldes ”Danish”.

Ny værelsesfløj og ombygning forventes klar i foråret

I øjeblikket er grunden under ombygning under ledelse af LM-missionær Peter Bech.

Der skal først og fremmest bygges en ny værelsesfløj med værelser med eget bad.

Bygningerne forventes at stå klar i løbet af foråret 2021.

Tilføj kommentar