LM har fået sin egen musikskole i Nordsjælland

Siden august sidste år har elever helt ned til 2. klasse på friskolen Johannesskolen i Hillerød kunnet gå til undervisning i klaver, el-bas og gospelkor i en nyoprettet LM-musikskole.

Det sker som et led i, at LM Nordsjælland ønsker at styrke musikarbejdet i afdelingen og være med til at fremelske sangere og musikere til at lede fællessangen i menighederne.

Afdelingen har ansat tidligere konsulent i LM Musik Christian Engmark til dette arbejde, og han har taget initiativ til at starte musikskoletilbuddet, som er det første af sin art i LM-regi.

Indtil videre øver han med Gospel Kids hver tirsdag eftermiddag. Ni elever får klaverundervisning. Endnu ingen har ønsket undervisning i el-bas.

Ønsker at kunne spille klaver til Fællessang

Den nye musikskole er ikke det eneste tilbud om musikundervisning, der er i Nordsjælland, da der også er den kommunale musikskole og privatundervisning.

Alligevel mener Christian Engmark, at LM’s musikskole rammer ind i et behov – måske særligt blandt elever i LM’s eget bagland.

“For eksempel har jeg en klaverelev, hvis mor synger i et lovsangsband, og hun har et ønske om, at hendes datter kan lære at spille til nogle af sangene i Fællessang,” siger han.

“Det har jeg frihed til at inddrage i min undervisning, og det er jo noget af det, der gør denne musikskole til noget unikt.”

Ikke mange, der kommer fra et hjem med klaver

I sin tid som musikkonsulent i LM var Christian Engmark meget optaget af at få startet bands op for at styrke fællessangen i menighederne rundt i landet.

“Men jeg har fundet ud af, at det arbejde skal starte meget tidligere i børnenes opvækst. Forældre har ikke den samme bevidsthed i dag som tidligere om at sende deres børn på musikskole. Og der er ikke længere mange, der kommer fra et hjem med klaver.”

“Der er til gengæld mange andre fritidstilbud for børn. Derfor må man hjælpe lidt til ved at gøre det nemt som her med musikskolen, hvor de kan komme lige efter skole eller SFO og klub.”

“Nogle LM-menigheder har svært ved at finde en pianist til at lede fællessangen. Jeg vil gerne være med til at give nogle gode vækstbetingelser for, at den tendens bliver ændret.”

Drømmer om at udvide musikskolen til hele Nordsjælland

Lige nu er musikskolen i sin spæde start, men musikskolelederen drømmer om at kunne udvide tilbuddet om undervisning til flere instrumenter og måske til flere lokationer.

“Vi vil jo gerne, at det er en musikskole for hele Nordsjælland, så det ikke kun er elever på Johannesskolen, der hører om det, men også elever fra andre skoler i området.”

Hans mål er at arbejde med sine elever, så de på sigt bliver dygtige nok til at spille sammen med andre og spille for til fællessang.

“Vi er ikke nået dertil endnu, men det kunne være fedt at lave en sammenspilsgruppe. Det er også med til at styrke deres personlige udvikling at turde optræde for andre. Og så er det med til at promovere musikskolen.”

> Læs en præsentation af LM’s Musikskole i Nordsjælland her.