Center for Kirkeligt Udviklingssamarbejde har bevilget 500.000 kroner til et nyt projekt i Arusha, Babati og Kiteto i Tanzania, som LM og det lokale lutherske stift står bag.
Projektet skal blandt andet forbedre forholdene for unge kvinder i området ved at give undervisning om menstruation, pubertet og hygiejne.
Taknemmelige og ydmyge over bevillingen
Målet er ikke kun at informere de lokale piger i skolerne, men også at oplyse en større del af samfundet og forhåbentlig ændre den herskende norm i forhold til synet på kvinder, sex og samvær.
LM-missionær i Tanzania Ruth Bach-Svendsen har siden 2017 arbejdet med piger og kvinder i Arusha i Tanzania, og hun er glad for, at bevillingen endelig er kommet i hus.
”Vi er meget taknemmelige og ydmyge over det, der så følger med det store beløb. LM har tidligere fået lignende bevillinger, men her i stiftet har vi ikke. Det er endog rigtig mange penge.”
Skolebørn skal høre om Guds gode plan
Gennem undervisning, seminarer og workshops i skolerne vil både drenge og piger få undervisning om pubertet, menstruation og kroppens forandring fra barn til voksen.
Drengene og pigerne får både kønsopdelt og fælles undervisning i, hvordan deres krop fungerer, og så er der også behov for, at eleverne ud fra et kristent livs- og menneskesyn hører om Guds gode plan for deres liv, og at mænd og kvinder er skabt lige.
De er nemlig en del af en mandsdomineret kultur, hvor pigerne ikke regnes for lige så meget som drengene. Her skal Ruth Bach-Svendsens bog ”Mig, min krop og Gud” danne basis for undervisningen.
Projektet skal oplyse om kvindernes rettigheder
Ud over at nå ud til omkring 3.000 skolebørn i alderen 10-16 år vil projektet også have et stort fokus på fortalervirksomheder og involvere lokalsamfund, lokale ledere, religiøse ledere og forældre.
Målet er at skabe større opmærksomhed på og dialog om forandring af samfundet.
De lokale stammesamfund, heriblandt masaikulturen, har dybe traditioner, hvad angår ægteskab.
Her er en pige gifteklar, fra hun har fået sin første menstruation, og den praksis kan resultere i regulære børneægteskaber. I den situation vil en pige typisk blive trukket ud af skolen.
Projektet tager derfor også sigte på at forandre den praksis, så pigerne kan blive fastholdt i deres skolegang.
I den forbindelse er det vigtigt, at ikke blot pigerne, men også lokalsamfundet har en viden om de helt basale rettigheder, og at den viden bliver implementeret i lokalbefolkningen.