Ny missionærfamilie til det nordlige Cambodja

I løbet af sommeren 2021 rejser familien Jensen fra Skjern til Cambodja, hvor en missionærtjeneste for LM venter.

Maria og Johannes Jensen og deres tre børn, skal bo i Siem Reap, hvor de skal arbejde m ed en kombination af diakonale og evangeliserende optager.

Herudover skal de være med til at udbygge kontakter til steder og menigheder uden for Siem Reap, og Johannes vil også få ansvaret som teamleder for LM’s udsendinge i landet.

Det første års tid skal dog gå med sprog- og kulturstudier.

Glæder sig til de nye opgaver, som Gud lægger til rette

Maria Jensen er uddannet sygeplejerske og ansat på en øjenklinik i Tarm. Johannes Jensen er uddannet ambulanceassistent og videreuddannet som ambulancebehandler.

De er begge aktive i LM’s arbejde blandt børn i Skjern, og han er menighedsrådsformand i LM Kirken i Skjern.

Lige nu glæder de sig til nye opgaver, som Gud lægger til rette for dem.

”Vi er overbevist om, at Gud vil have, at vi skal være i Cambodja, og vi ser frem til at skabe relationer der, så vi kan være med til, at andre kan få lov til at høre evangeliet og opleve glæden og friheden i at være et Guds barn,” siger de.

Prøver at forestille sig, hvordan det bliver at skifte kultur

Det er ikke første gang, familien Jensen rejser ud til en opgave langt fra Danmark.

Fra 2011-2015 var de bestyrerpar på sømandshjemmet i Aasiaat i Grønland, og derfor håber de, at de har en fornemmelse af, hvordan det bliver at flytte som familie til en ny kultur.

Men de er også klar over, at situationen er en anden i Cambodja – også fordi børnene er ældre denne gang.

”Vi glæder os helt vildt til, vi skal af sted. Det er en god følelse,” siger de.

”Men samtidig er vi lidt i et vakuum, fordi der er så mange praktiske og jordnære ting, som skal være på plads inden vi kan sætte os i flyveren.”

Det skal nok gå, når mor og far er med

Maria og Johannes fortæller, at Noomi (8 år), Lydia (6 år) og Debora (1½ år) glæder sig til at skulle rejse til Cambodia.

Samtidig kommer det dog også tydeligt til udtryk, at de vil komme til at savne legekammerater, skole og familie, fortæller de.

”Vi bruger meget tid på at snakke med dem om, hvordan vi tænker at det bliver, og hvordan en hverdag i Cambodia kan være,” siger Johannes.

”Som udgangspunkt tror jeg man kan sige, at så længe de ved, at far og mor er med, skal det nok gå, og det hviler de meget i.”