Online gudstjeneste fra Norea fortsætter

Hver søndag formiddag sender Luthersk Mission og Norea Mediemission i fællesskab online gudstjeneste på YouTube.

Det har de gjort siden den første coronabølge i foråret 2020, og gudstjenesterne er nu planlagt til og med 2022.

”I Norea har vi ikke nogen bagkant,” siger Ole Sørensen, der er daglig leder i Norea.

”Der er fortsat mange, der ser med og efterspørger, at vi fortsætter. Så længe, der er det, fortsætter vi.”

Samarbejde giver en klar afsender på, hvem der står bag

Online gudstjenester tilrettelægges af en styregruppe med to personer fra Norea og en fra LM.

Deres opgave er at finde prædikanter og musikere, der alle er ansatte eller frivillige fra LM.

Norea står for den tekniske side med optagelser, redigering og afvikling.

Ole Sørensen understreger, at både LM og Norea ser en fordel i at lave gudstjenesterne sammen, da der på denne måde er en klar afsender på, hvem der står bag.

Mere autentisk, når man kan se den, der prædiker

Norealederen erkender, at det koster en del resurser at lave online gudstjenester, men tilføjer, at det gør alt missionsarbejde.

”Video er dyrere at lave end radio, men det kan også nogle andre ting,” siger han.

”Det er mere personligt, og virker mere autentisk, når man kan se personen, der prædiker.”

En stor del af seerne er LM’ere, men Ole Sørensen er ikke i tvivl om, at gudstjenesterne også bliver set af nogle mennesker, som søger efter det mere eller mindre bevidst på YouTube.

”Med online gudstjenester er vi ude i det offentlige rum på en anden måde end ved møder i missionshuset. Her kan man være mere anonym.”

Den største konkurrent er Netflix

De fleste menigheder er oppe at køre med fuldt program igen efter coronanedlukningen,

Ole Sørensen er imidlertid ikke bekymret for, om de fortsatte online gudstjenester holder folk væk fra det fysiske fællesskab i menigheden.

”De vil altid kun være et supplement,” siger han og tilføjer, at de er en kæmpe fordel for sygeplejersker og andre, hvis arbejdssituation ikke gør det muligt for dem at deltage i den fysiske gudstjeneste.